Post by Volvat

4,699 followers

Har du noen gang følt at du ga full gass og tråkket hardt på nødbremsen samtidig? At du er helt tom for energi, men samtidig føler deg stresset? Da kan det være en blanding av nevrotransmittere og stresshormoner som hjernen skiller ut fordi kroppen har vært i alarm- og stressmodus altfor lenge. Det er da du blir utbrent. Hjernen og kroppen sier simpelthen stopp. Linn Simensen er psykologspesialist med mange års erfaring som psykolog. Vi er heldige som har henne som kollega i Volvat. Ifølge Linn er det sjelden late mennesker som opplever utbrenthet. Oftest er det perfeksjonister. Folk som ønsker å gjøre det meste, hvis ikke alt, helt riktig, sier hun. – Veldig mange er opptatt av når de kan komme tilbake igjen. Og det er jo en del av det som har gjort at de har havnet der. At de har blitt utbrente, sier Linn Simensen og fortsetter: – Så hvis vi da klarer å tenke at dette tar tid, at vi ikke kan sette noen «timeslot» for når du blir bra igjen, men heller ta tiden til hjelp og lære å legge om vaner, da har man fått mer kunnskap om seg selv og hva som fungerer og ikke. Hvor grensen går. Linn Simensen er en av våre 1000 dyktige og dedikerte kolleger som gjør Volvat til Norges ledende private helseforetak. Vi var det første private medisinske senteret i Norge og har i 40 år satt pasientene først. I Volvat støtter vi et offentlig helsevesen med lik tilgang til helsehjelp for alle, men vi har også tro på at vi som privat aktør kan bidra til å øke tilgjengeligheten og redusere de enorme helsekøene landet står overfor. Sammen med Linn Simensen oppfordrer vi alle til å være oppmerksomme på de tidlige signalene på utbrenthet: At man begynner å sove dårligere. At man mister interessen for ting. Eller blir sliten, tilsynelatende uten grunn. Skjer det med deg, så kontakt lege. Offentlig eller privat.  Det viktigste er at du blir undersøkt. Og får hjelp hvis du trenger det!

Post content