Post by University of Gothenburg

183,730 followers

Hallå där, Barbro Olsson, lärare på Högskolan för scen och musik! 🎶 🔹 Vad jobbar du med? 🔹 – Jag undervisar i Alexanderteknik och praktisk ergonomi i fyra program: kandidatprogrammen för klassisk musik, för världsmusik och för improvisation samt i masterprogrammet för klassisk musik. Jag undervisar generellt om användningen av den egna kroppen men också om studenternas interagerande med sitt instrument. Jag har både grupper och individuella lektioner. 🔹 Vad är Alexanderteknik? 🔹 – Det är ett sätt att hjälpa deltagarna att bli medvetna om sin kropp och sina vanemönster, exempelvis hur de sitter, står, bär, spelar eller sjunger. Det handlar också om vad som orsakar stress och hur man kan hantera stress. Studenterna lär sig en övning kallad Aktiv vila som är bra för att släppa onödiga spänningar i kroppen, vara närvarande i nuet och för att förebygga och hantera stress. Många studenter är väldigt noga med att ta hand om sitt instrument men tänker mindre på kroppen. 🔹 Vilka problem är vanligast hos studenterna? 🔹 – Ofta får de ont för att de övat för länge, utan paus. Det handlar om värk i axlar och rygg men också i fingrar och handleder. De som utvecklade fiolen tänkte ju inte precis på ergonomi. 🔹 Vad är det bästa och sämsta med ditt jobb? 🔹 – Det sämsta är att jag har så få timmar. Det bästa är när en student kommer fram och säger att hen inte har ont i axlarna längre – då blir jag verkligen glad!

Post content