Post by Stockholm Vatten och Avfall
13,325 followers
Visste du att VA-bolagen i Sverige i snitt har cirka 20 procent vattenvolym som inte debiteras, merparten på grund av läckor? För att lära av varandra samlade vi nyligen svenska och danska kollegor till ett seminarium. Genom att ta del av andras erfarenheter, framgångar och utmaningar kan vi förbättra våra arbetssätt och utveckla en ännu mer hållbar och effektiv vattenförsörjning. Under dagen fick vi värdefulla insikter från Danmark, där arbetet med att minska vattenförluster har kommit långt. Bland annat berättade Mikael Wessel, rådgivare inom vattenteknik på Utrikesdepartementet, om det systematiska danska arbetet, och Kristiane Østergaard Jensen delade erfarenheter från LEAKman-projektet i Köpenhamn. Vår utvecklingsingenjör Dinko Lukes presenterade resultat från vår AI-modell på ledningsnätet och vår affärsstrateg Tommy Giertz beskrev vår strategi för att hantera odebiterat vatten. Stort tack till alla som deltog och bidrog. Nu fortsätter vi – med ännu mer kunskap i ryggen. #stockholm #hållbarhet #miljö