Post by Statnett SF

34,534 followers

Vi tar i bruk ny droneteknologi for bedre kapasitet i strømnettet ✨   For første gang har Statnett montert DLR-sensorer på strømledninger med drone. Sensorteknologien gjør det mulig å overføre opptil 30% mer strøm på kraftledningene ⚡️   Tradisjonelt har man satt grenser for hvor mye strøm som sendes gjennom ledninger ut fra forventet temperatur. DLR-teknologien beregner hvor mye ledningen faktisk kan tåle i sanntid, basert på blant annet temperatur, vind og solforhold.   – DLR-sensorene gjør at vi kan øke overføringskapasiteten på kraftledningene raskere, mer kostnadseffektivt og mer skånsomt, sier Sondre Overaae Spets, prosjektleder for DLR-programmet i Statnett.   Prøvemontasjen ble gjennomført med droner fra norske Heimdall Power og belgiske Ampacimon. Dronene er spesiallaget for å kunne løfte opp sensoren til faselinen og utføre en mekanisk montering av selve DLR-sensoren.   Dronene gjør monteringen raskere, tryggere og uten utslipp og er et viktig steg når vi nå ruller ut over 100 sensorer de neste årene 🙌   Når vi monterer DLR-sensorer installerer vi også værstasjoner på mastene for å samle nyttig måledata. Takk til Norconsult, Telenor og Meteorologisk institutt som vi samarbeider med om denne delen av prosjektet ☺️

Post content

Video Content