Post by Stadsmiljöförvaltningen Göteborgs Stad
11,073 followers
200 hektar betesmark har återskapats i Göteborg under de senaste två åren 🐑🌿 – Varje hektar betesmark som återskapas bidrar till att fler växter, insekter och fåglar får möjlighet att trivas. Det är ett arbete som kanske inte syns över en natt, men som över tid skapar stora värden för Göteborgs natur, säger John Ringström, naturförvaltare på stadsmiljöförvaltningen. Med fler betande djur på stadens marker hålls strandängar, ljunghedar och andra typer av betesmarker naturligt öppna. Naturtyper som är viktiga för den biologiska mångfalden och som riskerar att växa igen. Samtidigt bevaras öppna landskap för naturupplevelser och friluftsliv. I karusellen visar vi några av de platser där betesmarker har återskapats mellan 2024 och 2026. Läs mer om stadens arbete med betesdjur på https://lnkd.in/gqgjd7De