Post by Rivas Zorggroep

14,025 followers

Het Beatrixziekenhuis behoort tot de drie ziekenhuizen met het laagste verzuim van Nederland. Vorige week ontvangen we daarvoor een award van de Vernet Health Ranking. 🏆 Daar zijn we trots op en hebben we afgelopen jaren hard voor gewerkt. Pietje Boel, onze adviseur inzetbaarheid, en Karin Flapper, afdelingshoofd poliklinieken, delen hun lessen om medewerkers te ondersteunen en duurzaam fit te blijven. 🗒️ 1.     Taal doet ertoe. Daarom spreken we niet meer van verzuim, maar van duurzame inzetbaarheid. Ziekte staat nooit ter discussie. Maar we kijken vooral naar wat iemand nog wél kan. 2.     We houden mensen die toch uitvallen betrokken. Al is het maar door middel van een kop koffie met collega’s op de afdeling. Zo maken we de stap om weer aan het werk te gaan zo klein mogelijk. 3.     We bieden maatwerk aan. Medewerkers geven zelf aan welke taken hen de meeste energie kosten en welke taken zij als eerste weer op kunnen pakken. Zo houden zij zelf de regie. 4.     Voorkomen is beter dan genezen. Teamleiders werken aan een zo laag mogelijke drempel om in gesprek te gaan. Ze zijn veel op de afdelingen en doen hun best om te weten wat er in het team speelt. 5.     Focus op balans. Medewerkers vallen eerder uit als hun leven niet in balans is. Privé is daarbij net zo belangrijk als werk. Zijn er schulden, is er sprake van een scheiding of zorg voor een ziek familielid? Dan heeft dat óók impact op je werk. 6.     We bieden actief hulp aan, bijvoorbeeld van een budgetcoach of mantelzorgmakelaar, om medewerkers die dat nodig hebben privé extra te ondersteunen. 7.     We kijken naar de verschillende verlofregelingen zoals het kortdurend zorgverlof, het onbetaalde verlof en het rouwverlof. Soms is dat passender dan iemand in verzuim melden. 8.     Met collega’s die vastlopen in hun werk, gaan we actief het gesprek aan of zij nog vinden dat zij op de juiste plek zitten of dat een andere plek binnen onze organisatie hen beter ligt.

Post contentPost content