Post by RISE Research Institutes of Sweden
169,018 followers
Göteborgs stad sänker hastigheten på kommunala vägar till 30 eller 40 kilometer i timmen. Syftet är att öka trafiksäkerheten. Hastigheten innanför vallgraven i centrala Göteborg på de kommunala vägarna har nu sänkts – från 50 till 30 kilometer i timmen. Det rapporterar SVT Nyheter: https://lnkd.in/eC9GxGW9 – Göteborgs Stad har högt uppsatta ambitioner för hur resandet ska utvecklas, med minskad motoriserad vägtrafik samt ökad andel cykling, gång och kollektivtrafikresande som målsättningar. Staden arbetar även utifrån nollvisionen: ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, säger Göran Smith, enhetschef på RISE, som forskar på hur offentlig styrning kan bidra till mer hållbara och rättvisa mobilitetssystem. – Deras pågående arbete med att sänka bashastigheter har potential att bidra till båda delarna. Sambandet mellan lägre hastigheter och förbättrad trafiksäkerhet är tydligt. En forskningsöversikt från förra året redovisade att införande av 30 km/h‑hastighetsgränser i städer i genomsnitt kopplats till cirka 30% färre olyckor, 40 % färre personskador och 45 % färre dödsfall. Även om effekten på färdmedelsval inte är lika tydligt klarlagd kan lägre hastigheter bidra till ökad upplevd trygghet, vilket tidigare forskning pekat ut som en viktig förutsättning för att fler ska välja att gå eller cykla, säger Göran Smith.