Post by Rima Walaa
Life coach
يا عزيزتي ... أوقات كتير “الكارثة” مش بتبقى في اللي حصل فعلًا… قد ما هي في الإطار اللي اوجدناه له جوّه دماغنا. إحنا مش بنتوجع بس من الحدث، إحنا بنتوجع من التفسير اللي بنديه له. نسمي خسارة “نهاية”، ونسمي رفض “إهانة”، ونسمي تأخير “فشل”… مع إن ممكن يكون ده توجيه جديد، أو حماية ربنا نجّانا بيها من شئ اكبر. أو تدريب تقيل علشان نطلع بنسخة أقوى من نفسنا. أول ما تغيّري طريقة تفكيرك، المعنى كله بيتغيّر. الانفصال ممكن يبقى تحرر. الخسارة ممكن تبقى تصفية بتنضف حياتك. التعطيل ممكن يبقى فرصة تعيدي حساباتك. والوقعة؟ ممكن تبقى لحظة وعي ما كانتش هتيجي وإنتِ واقفة بثبات شكله قوي… بس هو في الحقيقة هش. مش بقول لكِ انكري الوجع ولا جمّلي القسوة. بس افهمي إن الحدث ثابت… إنما قراءتك ليه هي اللي قابلة تتغير. وكل ما وسّعتي الإطار، رؤيتك بتهدى، وقراراتك بتبقى أذكى. اسألي نفسك لما تقولي “دي كارثة”: هل هي فعلًا نهاية؟ ولا أنا شايفاها من زاوية واحدة بس؟ طب إيه احتمال إن ده بيخدمني بطريقة أنا مش فاهمها دلوقتي؟ يمكن اللي شايفاه انهيار… يطلع مجرد إعادة ترتيب لحياتك، بس محتاج عقل مستعد يشوف الصورة كاملة مش اللحظة بس. #من_وحي_الجلسات #ريما_ولاء #مهارات_حياتيه #عيش_بوعي #mindframes #coachingwithrima #lifemastery #personalgrowth #selfawareness #lifeskills #rima_walaa