Post by Region Hovedstaden

53,025 followers

”Det gør en forskel for mig, at jeg får gladere patienter af, at de ikke skal vente længere” Ditte Huth Pettersson er behandlersygeplejerske og har siden 2012 taget imod patienter i skadestuen på Bornholms Hospital. Hendes forkærlighed for teknik og systemer betød, at hun med det samme sprang til som tovholder på implementeringen, da en ny AI-algoritme til at kigge på røntgenbilleder kunne tages i brug. ”Jeg ved, at AI er en del af fremtiden. Derfor tænkte jeg: Fedt mand, at vi må prøve det af. Lad os teste, om det kan gøre en forskel.” Meget ofte skal sygeplejersker i akutmodtagelsen vente noget tid på en vurdering af røntgenbilleder, før en patient kan sendes videre eller komme hjem. Her har en ny AI-algoritme siden marts fungeret som en faglig støtte, og behandlersygeplejerskerne kan nu selv afslutte flere patienter. ”Jeg har set en del røntgenbilleder og lærer hele tiden. Men det med at have en beslutningsstøtte, som hurtigere kan give mig ret i det, jeg ser, har virkelig gjort en forskel. Jeg kan med stor selvtillid sende de patienter hjem, som egentlig bare venter på at få at vide, at der ikke er noget brækket.” Selvom der måske kunne være skepsis over at få AI så tæt på den kliniske faglighed, er det ikke noget, Ditte er stødt på: "Jeg er måske selv mere begejstret end gennemsnittet, men hos os har vi kolleger i tyverne og i halvfjerdserne, og den ældre generation er også nysgerrige på at bruge det. Vi kan vælge at bruge algoritmens vurdering, hvis vi har lyst, som et arbejdsredskab. Det er stadigvæk vores kliniske erfaring og vores kliniske blik, der kommer i første række." På Bornholms Hospital testede de algoritmen sidste sommer, hvor Ditte også var en stor drivkraft. Dermed har den mindste akutmodtagelse gået forrest ved at teste algoritmen, som nu udbredes til akutmodtagelser og akutklinikker i Region Hovedstaden, og på sigt tilbydes til hele Region Østdanmark. Arbejdet er et godt eksempel på, hvordan man med tværfagligt samarbejde mellem Center for IT og Medicoteknologi (CIMT), Region Hovedstaden, radiologer, radiografer, ortopædkirurger og akutmodtagelser kan skabe værdi for patienter med ny teknologi. "Det er træls at sidde og vente i fire timer på at få at vide, at der ikke er noget. Den største tilfredshed for os er at se på røntgenbilledet, få samme vurdering fra algoritmen og så kunne sende patienten hjem. Vi har mange opgaver samtidigt, men for patienten er det deres ventetid hos os og deres bekymring, der er ude af verden," siger Ditte Huth Pettersson.

Post content