Post by Region Örebro län

14,603 followers

Distriktssköterskedagarna – ett viktigt steg för kompetensutveckling inom primärvården Region Örebro län har genomfört de första distriktssköterskedagarna för distriktssköterskor och sjuksköterskor inom primärvården. Vid två tillfällen bjöds deltagarna in till en heldag med fokus på telefonrådgivning och tillgänglighet - ett område som är centralt i det dagliga arbetet på vårdcentral. Dagarna innehöll föreläsningar om bland annat triagering över telefon av barn och vuxna med infektionssymtom, samt samtalsprocessen vid telefonrådgivning. Fokus låg på hur relevanta frågor ställs, hur bedömningar kan göras utifrån både symtom och patientens situation samt hur ett strukturerat arbetssätt kan bidra till tryggare möten och säkra beslut kring råd och hänvisning.   Distriktssköterskedagarna växte fram utifrån ett behov av fortbildning för distriktssköterskor och sjuksköterskor på länets vårdcentraler. Målsättningen är att stärka kompetens, yrkesroll och arbetsglädje, samt skapa möjlighet att dela erfarenheter och tankar mellan vårdcentralerna.   – Ambitionen är att satsningen ska bli långsiktigt och utvecklas utifrån verksamhetens behov och deltagarnas önskemål. Genom ökad kunskap, stärkt yrkesstolthet och möjlighet till erfarenhetsutbyte skapas goda förutsättningar för fortsatt utveckling i primärvården, och en trygg, säker och kvalitativ vård för patienter, säger Annika Imhagen, samordnare för yrkesgruppen. #TillsammansSkaparViEttBätreLiv #Primärvård #Kompetensutveckling #Distriktssköterska #Sjuksköterska #HälsoOchSjukvård

Post content