Post by Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA
5,923 followers
โก๐ฅ๐ฒ๐ด๐ถ๐ผ๐ป๐ฎ๐น๐ฒ ๐ต๐๐ฏ๐ ๐๐ผ๐ฟ๐บ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฎ๐๐ถ๐ ๐ป๐๐ฐ๐น๐ฒ๐ฎ๐ถ๐ฟ๐ฒ ๐ต๐ฏ๐ผ-๐ธ๐ฒ๐ป๐ป๐ถ๐๐ถ๐ป๐ณ๐ฟ๐ฎ๐๐๐ฟ๐๐ฐ๐๐๐๐ฟ Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft op basis van advies van Regieorgaan SIA en 6 hogescholen enkele regioโs geselecteerd voor het opzetten van fysieke hbo-kennishubs voor kernenergie. De hogescholen zien het als hun maatschappelijke opdracht om bij te dragen aan de grote uitdagingen van deze tijd, waaronder de energietransitie. ๐๐๐ฏ ๐ญ๐ฒ๐ฒ๐น๐ฎ๐ป๐ฑ & ๐ช๐ฒ๐๐-๐๐ฟ๐ฎ๐ฏ๐ฎ๐ป๐ HZ University of Applied Sciences en Avans Hogeschool (MNEXT) gaan zicht richten op nucleaire veiligheid, grootschalige regionale net-inpassing en de koppeling met hogetemperatuur waterstofproductie. ๐๐๐ฏ ๐ข๐ผ๐๐-๐ก๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐น๐ฎ๐ป๐ฑ/๐ง๐๐ฒ๐ป๐๐ฒ Hogeschool Saxion legt de focus op digital twin-toepassingen voor SMR-inpassing in het energiesysteem, koppeling met hogetemperatuur waterstofproductie, industrie en materialen. Een 3e hub is nog in ontwikkeling en wordt op een later moment nader ingericht. Jo-Annes de Bat | Staatssecretaris van Klimaat en Groene Groei: "Kernenergie gaat een belangrijke rol spelen in de Nederlandse energievoorziening en nucleaire innovaties volgen elkaar in hoog tempo op. Het opleiden van de professionals van de toekomst en het samenbrengen van onderwijs en onderzoek is daarom cruciaal. Hogescholen kunnen daar als schakel tussen het onderwijs en bedrijfsleven een belangrijke rol in spelen." ๐ Lees hier meer: https://lnkd.in/eC_Ua5wV