Post by Quint Haneveld Thesis Supervisor & Graduation Coach
10 followers
Wat als je begeleider alles prima vindt, maar je scriptie toch met een onvoldoende wordt beoordeeld? Dit is iets wat ik (helaas) regelmatig tegenkom in mijn werk als externe scriptiebegeleider. Een erg ongelukkige situatie. Laat ik als eerste zeggen dat we ervan uit gaan dat iedereen volledige inzet toont. Begeleiders, beoordelaars, jij als student zelf. En toch is het frustrerend wanneer je heel goed luistert naar je begeleider, alle feedback verwerkt en aan het eind een strenge beoordeling van de tweede beoordelaar krijgt. In de praktijk is het ook zo, dat de twee beoordelaars, meestal je begeleider en een externe beoordelaar, erg van elkaar kunnen verschillen. Dat is de realiteit. Waar twee mensen zijn, zijn twee meningen. En toch moeten de voorwaarden, denk aan de richtlijnen, de criteria, de rubrics van je opleiding doorslag geven. Helaas is de interpretatie van die voorwaarden vaak een probleem. Als er staat 'de student toont aan dat het beroepsproduct direct relevant is voor de organisatie', dan hebben we daar toch allemaal een ander beeld van. Wat is direct relevant? Wanneer is het relevant? Wanneer de organisatie dat zegt, de opleiding dat vindt of wanneer jij dat adviseert na je onderzoek? Ik heb vaker gezien dat de organisatie en de student het een waardevol product vonden: een handleiding om gesprekken aan te gaan met jongeren of een stappenplan om de juiste cliënten aan te spreken met je producten. Het feestje werd gevierd, maar de student kwam alsnog van een koude kermis thuis. Oké, het probleem is helder. Maar wat kun je hier tegen doen? Ik denk twee dingen: 1. Er is een principiële kwestie van maken of 2. een pragmatische houding aannemen. Je kunt het gaan aanvechten, er een zaak van maken en je recht proberen te halen. In sommige gevallen is dat terecht en zinvol. In de meeste gevallen denk ik dat je er goed aan doet om - na flink te balen - te kijken wat je er aan kunt doen. Wat kun je dan doen? Heel goed naar de feedback van beide beoordelaars luisteren. + vraag een gesprek aan om de feedback door te nemen (vraag goed door wat zij belangrijk vinden, noteer dat) + verwerk de feedback op volgorde per hoofdstuk, begin bij de inleiding (dat is je focus) + lees je scriptie ineens door eventueel met of door iemand anders (is het nog een logisch geheel?) Een algemeen principe is 'doet elk hoofdstuk wat het moet doen?'. Dat klinkt simpel en logisch, maar leidt de inleiding echt goed je onderzoek in? Wordt elke deelvraag goed beantwoord? Voldoen de methoden of onderzoeksactiviteiten of niet? Geeft de conclusie echt antwoord op je hoofdvraag? Neem je de lezer echt goed mee in elke stap die je maakt? Deze vraag vlieg ik de volgende keer nog beter aan, maar voor nu gaat het erom dat je in die pragmatische mentaliteit komt. Denk aan de laatste kilometer van je 10K hardloop of een oefening. De beloning zit aan het einde. Even sparren? Of hulp bij de laatste loodjes? Bezoek https://www.qhaneveld.nl en maak een afspraak!