Post by Norwegian Ministry of Foreign Affairs

43,611 followers

Møtte næringslivet om handelspolitiske utfordringer Utenriksminister Espen Barth Eide og næringsminister Cecilie T. Myrseth møtte fredag representanter fra norsk næringsliv for å drøfte den handelspolitiske situasjonen, i lys av utviklingen i USA og EU. Temaene inkluderte amerikanske tolltiltak og 301-undersøkelser, samt EUs forslag om økt bruk av europeiske preferansekriterier («Buy European»). – For regjeringen er det viktig å ha en tett og god dialog med norsk næringsliv og partene i arbeidslivet i lys av en ny handelspolitisk situasjon, preget av uro internasjonalt som bidrar til usikkerhet for norske virksomheter. Regjeringen er opptatt av å legge til rette for stabile og forutsigbare rammebetingelser. Vi vil fortsette å støtte opp under det globale regelbaserte handelssystemet forankret i WTO og å styrke vårt samarbeid med Europa, som er viktigere enn noen gang, sier utenriksminister Espen Barth Eide. Les mer i lenken i bio. Foto: Emil Bremnes, UD

Post content