Post by Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

38,473 followers

De bescherming van het Haagse Bos vindt haar oorsprong in de ‘Akte van Redemptie’ uit 1576. Op 16 april 2026 is het precies 450 jaar geleden dat de akte is getekend. Daarin werd vastgelegd dat het Haagse Bos voor altijd behouden moest blijven. Het is een bijzondere plek in het hart van de stad. Een plek waar je kunt genieten van de natuur en ook de rust voor wie het drukke stadsleven voor even wil ontvluchten. Directeur Natuur van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, Geertje Van Hooijdonk, sprak tijdens de jubileumbijeenkomst over het belang van natuur en een natuurinclusieve stad. Groen in en om de stad is ook belangrijk voor het welzijn en de gezondheid van mensen en dieren. Groene steden zijn daarnaast essentieel voor het tegengaan van hitte- en wateroverlast, voor het welzijn en de gezondheid van bewoners en voor de biodiversiteit. Daarom is er ook een handreiking die gemeenten en provincies adviezen geeft om te zorgen dat groen volwaardig wordt meegenomen in planvorming van bijvoorbeeld nieuwe woonwijken. Om te vieren dat het Haagse Bos 450 jaar beschermd is door de Akte van Redemptie is er tot en met 1 mei een tentoonstelling in het stadhuis van Den Haag. Ook is er een kunstroute door de stad en worden er allerlei gratis educatieve activiteiten georganiseerd. 📷 Jurriaan Brobbel

Post contentPost contentPost contentPost content