Post by Mikael Bravin Karlsson
Self-employed Entrepreneur | Healthcare Assistant | Political Candidate (L)
Vad funderar du på Mikael frågade Facebook mig. Jo! Jag funderar på att snickra ihop en motion gällande offentlig plantering i kommunen. Tycker nämligen att vi kan plantera fruktträd, bärbuskar och allehanda andra vackra nyttoväxter i offentliga miljöer. Jag hade inte haft något emot att bidra till att betala för att alla frihetligt ska kunna palla ett statligt planterat äpple vid en järnvägsstation eller spotta körsbär och plommonkärnor ner på spåret. Hellre det än att likt i en väntan på Godot behöva stå och glo på två olika sorters bambu i en gräsinstallation och försöka klura ut landskapsarkitektens välbetalda syfte med en trädgård gjord av sten, grus och betong. Kanske även baka in i motionen att vi ber lokala biodlare ställa ut bikupor i utvalda parker och att vi behöver offentliga dricksfontäner. Eller så får det bli olika motioner, flera förslag under detta året. Vem vet, kanske till och med kommer att smitta av sig landet runt och även uppmuntra till skönsjungande fågelsång? Som Thomas Di Leva sa när han kastade bananer och apelsiner till sin publik från scenen på Arvika festivalen för snart ett decennium sedan. - Frukta inte frukten, ät den. Ja, så får det bli. Sprida mer och fler fröer..