Post by Mantena Nordic
4,762 followers
Historien om avdelingen vår på Stange er en historie som har det meste. Lange tradisjoner. Tøffe hovedpersoner. Reell usikkerhet og potensielt en brå slutt. Men heldigvis til slutt en god løsning. I over 100 år har det blitt skrudd på tog i Hamar. En stolt fagtradisjon fra 1800-tallet. Men i 2024 kom beskjeden: stasjonsområdet skulle utvikles til boliger og næring, og dermed måtte verkstedet bort. Konsekvensene kunne blitt store. I verste fall kunne virksomheten blitt flyttet til Grorud, med risiko for å miste både et unikt arbeidsmiljø og kritisk kompetanse. Løsningen kom på Stange. På et industriområde, et kvarter sør for Hamar, ble det etablert et nytt verksted – tre kilometer fra nærmeste jernbanespor. Her jobbes det med arbeidsmaskinene til Bane NOR, Baneservice og andre aktører som bygger og vedlikeholder jernbanen. Stopper disse maskinene, stopper også togtrafikken. Først og fremst er historien om Stange en historie om arbeidsmiljøet og folka der. En sammensveiset gjeng som er løsningsorienterte, stolte av faget sitt og som får jobben gjort, også når rammebetingelsene endrer seg. Les hele artikkelen fra FriFagbevegelse 👇🚂 https://lnkd.in/e3Bw25T4