Post by Leraar24
25,311 followers
Tim (32) ruilde zijn baan op een bso in voor een baan als leerkracht en staat nu vijf dagen per week voor groep 6. Hij werkt 1 fte en verdient maandelijks € 3.019,- netto. In onze rubriek Geldgesprek geeft hij inzicht in zijn salaris. 💸 “Mijn werk op een bso vond ik leuk, maar in die functie kon ik maximaal vijfentwintig uur per week werken. Omdat ik fulltime wilde werken, werd ik leerkracht. In salaris scheelt dat aanzienlijk, over het bedrag dat ik elke maand krijg heb ik helemaal niets te klagen.” “Soms praat ik met vrienden over onze salarissen. Vrienden met commerciële functies verdienen veel meer, soms wel het dubbele van wat ik verdien. Dat zet me dan wel even aan het denken. Ook zijn vrienden verbaasd als ik vertel wat ik allemaal meemaak op school. Ik heb een heel leuke klas, maar er zit wel eens een probleemgeval tussen. ‘Je bent gek dat je dit doet’, zeggen ze dan. Maar ik vind mijn baan erg leuk en zie mezelf echt niet de hele dag achter een computer zitten.” “Het mooie aan een lerarensalaris is, dat je er elk jaar een trede bij krijgt. Dat is al snel zeshonderd euro per jaar extra, zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Dat vind ik echt goed geregeld. Ik denk dan ook niet dat een salarisverhoging zou helpen bij het oplossen van het lerarentekort. Duizend euro extra per maand zou het verschil niet maken. Wat wel zou helpen, is als je die duizend euro inzet voor extra ondersteuning van leerlingen. Dat zou de werkdruk van leerkrachten verlichten en daarmee een baan in het onderwijs aantrekkelijker maken.” #geldgesprek #lerarensalaris #onderwijs #salaris