Post by KVINFO

25,170 followers

"48 procent af Danmarks nyvalgte folketingsmedlemmer er kvinder og 52 procent mænd 🙌 Efter forrige folketingsvalg – altså det i 2022 – nåede kvinders andel for første gang op over 40 procent, som er et måltal for ligelig kønssammensætning. Der er en vigtig milepæl for ligestilling. Alligevel forblev magten fortsat meget ulige fordelt. Også efter 2022 sad mænd tungt på mange magtfulde poster i både Folketinget og regeringen. Det kan partierne rette op på denne gang." Sådan skriver Henriette Laursen på Altinget.dk. Et par eksempler: 🌍 Folketingets Forsvarsudvalg var efter valget i 2022 sammensat af 22 mænd og syv kvinder 🏫 Da Socialdemokratiet , Venstre, Danmarks Liberale Parti og Moderaterne indledte deres regeringssamarbejde i 2022, udpegede de blot otte kvinder, men 15 mænd til ministerholdet Det er muligt at nå en rimelig kønsbalance, hvis de kommende regeringspartier og partier i Folketinget prioriterer det. 💡Mere lige fordeling i den politiske magt handler ikke bare om et princip - men om, at vores demokrati gerne skal afspejle befolkningen. Når det gælder køn, men også etnicitet, alder, klasse og mange andre, vigtige parametre. Find hele debatindlægget i kommentarerne 🔗 #ligestilling #ft26 #dkpol

Post content