Post by Kretslopp och vatten, Göteborgs Stad

8,991 followers

Vart har Stadsmuseets gamla tak tagt vägen? Det har använts vid bygget av den nya Kretsloppsparken i Högsbo, som är mycket mer än en traditionell återvinningscentral! Redan nu har vi genom omfattande återbruk av byggmaterial nått målet att halvera klimatutsläppen jämfört med en traditionell nybyggnation. ✅ Återvinningscentralen är en plats där resurser får nya möjligheter och där cirkulär ekonomi blir verklighet i vardagen. Den cirkulära tanken har format hur anläggningen byggts. Genom omfattande återbruk av byggmaterial har projektet redan nått målet att halvera klimatutsläppen jämfört med en traditionell nybyggnation. Bland annat har plåt från Stadsmuseets tidigare tak fått nytt liv i den nya anläggningen, och tegel från avloppspumpstationen Kodammarna har återanvänts i projektet. Tillsammans med andra återbrukade byggdelar och klimatsmarta materialval visar det att det går att bygga både stort och hållbart 💚 . Hållbarhetsarbetet har lett till kraftigt minskade mängder byggavfall. Efter drygt ett års byggproduktion ligger mängden avfall på omkring 13 kilo per kvadratmeter – långt under målsättningen på 25 kilo per kvadratmeter. Som jämförelse får mängden inte överstiga 40 kilo per kvadratmeter för att uppnå nivån Guld i Miljöbyggnad. Två enhetschefer rekryteras under våren och kretsloppsparken blir också arbetsplats för omkring 20 medarbetare där rekrytering sker i september och oktober. Håll ögonen 👓 öppna om du är intresserad! – Vi får nycklarna 🔑 till anläggningen från Higab AB under första veckan i november. Därefter väntar de sista anpassningarna och en period av inkörning innan vi är redo att välkomna besökare, säger enhetschefen Åsa Tärnström. Planen är att kretsloppsparken ska öppna för göteborgarna i slutet av januari 2027 och då ser vi fram emot att välkomna göteborgarna 👋 till en helt ny plats för återbruk och cirkulära lösningar.

Post content

Video Content