Post by Jeffrey Van Buuren
Fotograaf met als vakgebied hulpverlening, Trambestuurder bij de RET en daarnaast politievrijwilliger met als functie fotograaf bij de Politie Eenheid Rotterdam. Lid van de International Police Association (IPA).
Ga d'r maar aanstaan... De Rotterdamse politie stond vandaag bij stadion De Kuip vanwege de voetbalwedstrijd Feyenoord-Ajax, sinds jaar en dag altijd een spannende wedstrijd. De twee rivaliserende clubs met supporters die maar al te graag met elkaar op de vuist gaan. Ondanks dat de wedstrijd zonder publiek gespeeld wordt staat er al ruim voor de wedstrijd een flinke groep Feyenoord-supporters bij de ingang van de spelersbussen bij De Kuip. De sfeer is goed al wordt er wel al vuurwerk afgestoken her en der. De bus van Ajax nadert De Kuip en blijkt via een andere ingang naar binnen te gaan, de grote groep hooligans rent over de parkeerplaats richting de dijk waar de bus passeert. Het vuurwerk vliegt door de lucht en de groep keert zich tegen de politie. De AE, de aanhoudingseenheid van de mobiele eenheid, rijdt rondjes op de parkeerplaats en houdt de grootste relschoppers aan. Ze krijgen zwaar illegaal vuurwerk naar zich geworpen en ook dranghekken vliegen door de lucht alsof het papieren vliegtuigjes zijn. De AE trekt zich terug en de groep gaat terug naar de ingang van de bussen waar de mobiele eenheid al op linie staat. Het zware vuurwerk vliegt door de lucht en er wordt met glas gegooid, de voetbaleenheid vlucht het terrein van De Kuip op omdat het gewoon té gevaarlijk is om er buiten te blijven staan. Wanneer er een hek gegooid dreigt te worden krijgt de ME het commando ''ME charges nu!'', de ME gaat rennen en zo ook de groep relschoppers. De waterwerper komt erbij en zorgt ervoor dat de groep wordt verdreven richting de rotonde bij de Stadionweg. De AE en ME houden enkele relschoppers aan terwijl in de tussentijd het vuurwerk nog steeds door de lucht vliegt, de knallen van de zware mortierbommen zijn in de wijde omgeving goed te horen. De AE gaat met meerdere bussen op jacht naar de grootste relschoppers en houdt deze aan. Één van de bussen rijdt rond met een lekke band door de vele glasscherven. Na geruime tijd en wederom een flinke politie inzet keert de rust weder. Er zijn ruim 60 personen aangehouden voor diverse feiten. Heel veel respect voor de mannen en vrouwen van de mobiele eenheid die keer op keer in de frontlinie staan terwijl er van alles om hun oren vliegt! Ga d'r maar aanstaan... Opvallend was de bemanning van één van de bussen van de aanhoudingseenheid. Politiechef van de Eenheid Rotterdam Fred Westerbeke draaide een dienst mee met de heren en dames van de AE. Gehuld in semi-onopvallende politiekleding heeft de politiechef geholpen bij het aanhouden van relschoppers. Toch wel bijzonder als je wordt gearresteerd door de hoogste baas van de Rotterdamse politie. #Politie #Respect #MobieleEenheid #Voetbal