Post by Gotlandsbolaget

4,342 followers

💧 VĂ€tgas i hamn – ett olöst problem med enorm potential Uppsala universitet driver ett forskningsprojekt kring storskalig vĂ€tgasbunkring, dĂ€r Gotlandsbolaget Ă€r engagerade som industripartner. Fartyget Gotland Horizon X Ă€r förberett för att kunna drivas med vĂ€tgas nĂ€r det levereras 2028, och ingĂ„r i underlaget. I Gotlandsbolagets senaste nyhetsbrev kommenterar Mikael Razola, chef för Gotland Tech Development, utmaningen om att skala upp vĂ€tgaslösningarna till kommersiell nivĂ„. – VĂ€tgas Ă€r vĂ€rldens minsta molekyl. Det gör den extremt svĂ„r att hantera – att lagra, flytta och inte minst fĂ„ ombord pĂ„ ett fartyg i tillrĂ€ckliga mĂ€ngder pĂ„ kort tid. Det Ă€r precis det vi vill förstĂ„ med detta forskningsprojekt, sĂ€ger Mikael Razola. LĂ€s mer via lĂ€nken i kommentarsfĂ€ltet.

Post content