Post by Förskoleförvaltningen Göteborgs Stad
4,056 followers
“Min VFU har verkligen bekräftat att jag valt rätt yrke.” säger Julia Timar, student vid Göteborgs universitet. Nu tar vårens nyutexaminerade förskollärare nästa steg in i yrkeslivet – med erfarenheter, möten och lärdomar från utbildningen i bagaget. 🌱 Under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har många av studenterna varit ute i Göteborgs Stads förskolor. Där har de fått växa i rollen som förskollärare tillsammans med barn, handledare och kollegor. Samtidigt har de fått en inblick i vardagen i verksamheten. Vid examensceremonin på Göteborgs universitet var förskoleförvaltningen traditionsenligt på plats för att gratulera de nya förskollärarna med rosor. 🌹 Vi passade på att fråga några av studenterna vad de tar med sig från sin VFU och vad de ser mest fram emot i sin kommande yrkesroll: ✨ "Jag tar med mig alla fina relationer och stunder av glädje, och ser fram emot att få göra skillnad i barns vardag varje dag.” Julia Timar ✨ ”Jag ser fram emot att få omsätta teori i praktik och vara med och påverka barnens utveckling och framtid. Under min VFU minns jag särskilt hur jag försökte genomföra samma aktivitet flera gånger utan att det blev som jag hade tänkt. Det lärde mig att lyssna på barnen och förstå att motgångar inte betyder att man gör fel, utan att det är en viktig del av lärprocessen.” Camila Andersson ✨ ”Jag ser just nu mest fram emot att fortsätta där jag började, på min VFU-förskola. Istället för ett avslut blev min sista VFU början på att få följa dessa barn och utvecklas tillsammans med dem.” Linnéa Rudling Stort lycka till alla nyutexaminerade förskollärare – vi hoppas att vi ses i Göteborgs Stads förskolor framöver! 💚