Post by Försäkringskassan
108,321 followers
Vad kan vi lära av Finland? Tillsammans med Lantmäteriet, Skatteverket och Trafikverket begav sig en delegation från Försäkringskassan över Östersjön till Helsingfors för att träffa sina finska kollegor i Lyhty-nätverket. Varför? Jo, för att byta erfarenheter om hur offentlig sektor kan jobba smartare och mer strategiskt med olika it-leverantörer, en fråga som är mer aktuell än någonsin. – Programvarulicenser är en betydande kostnad för myndigheter. Därför är det värdefullt att ta del av hur finska myndigheter samarbetar för att få bättre överblick, utnyttja konkurrens och använda resurser mer effektivt, säger Julia Brundin, biträdande it-direktör på Försäkringskassan. Under mötet diskuterades allt från licensstrategier till hur vi praktiskt kan samordna oss för att minska kostnaderna och beroenden mot leverantörer. – Myndigheter i Sverige och Finland står inför liknande utmaningar. Genom att dela erfarenheter mellan länder kan vi hitta alternativa sätt och lösningar, och få bättre villkor, säger Magnus Dalersand, CTO och biträdande it-direktör på Trafikverket. Försäkringskassan, Lantmäteriet, Skatteverket och Trafikverket levererar it-driftstjänster till flera andra statliga myndigheter. Lyhty-medlemmarna samarbetar för att stärka offentlig sektors förhandlingsposition gentemot it-leverantörer, bland annat genom att få bättre villkor och priser.