Post by Eerste Kamer der Staten-Generaal
12,024 followers
Vandaag ontvingen Eerste Kamervoorzitter Mei Li Vos en Tweede Kamervoorzitter Thom van Campen de Japanse keizer Naruhito. De ontvangst vormt onderdeel van een meerdaags staatsbezoek en was in het monumentale Huis Huguetan aan het Lange Voorhout, waar de Eerste Kamer is gevestigd. De Kamervoorzitters memoreerden de eeuwenoude diplomatieke relaties tussen Nederland en Japan, die teruggaan tot het begin van de 17e eeuw. Ze spraken met de Japanse keizer over thema’s die de beide landen raken. Zo kampen zowel Japan als Nederland met de gevolgen van klimaatverandering en vergrijzing en is er in beide landen vooral in steden krapte op de huizenmarkt. Daarnaast zijn er samenwerkingen op het gebied van innovatie, wetenschap en cultuur. Sommige samenwerkingen gaan ver terug, bijvoorbeeld op het gebied van watermanagement. Zo hielpen Nederlandse ingenieurs Japan in de 19e eeuw met de verbetering van de rivierafwatering en de toegang tot havens, zoals nu nog zichtbaar is in de havens van Osaka en Kobe, en in de Kiso-delta. Lees hier meer ⬇️ https://lnkd.in/euAZWTC2 Foto's: Serge Ligtenberg