Post by Centrum för rättvisa

7,096 followers

STATEN FRIAS I HD – TVÅ ÅRS VÄNTAN PÅ MYNDIGHETSBESLUT VAR ”SKÄLIG TID” – Det känns obegripligt. Hur kan Högsta domstolen tycka att det är ”skäligt” att en myndighet håller någon på halster i nästan två år? säger Sofia Sundström. Sofia Sundström fick vänta i mer än ett år och elva månader på att Länsstyrelsen i Stockholm skulle hantera hennes ärende om strandskyddsdispens. När ärendet väl togs upp till prövning fattade länsstyrelsen beslut inom en vecka. Efter att hon stämt staten med hjälp av Centrum för rättvisa konstaterade tingsrätten att väntetiden stred mot Europakonventionen. Nu väljer Högsta domstolen att fria staten – och konstaterar att upp till två års väntan på beslut inte strider mot rätten till prövning inom skälig tid. – Ett bakslag för rättighetsskyddet i Sverige – som i förlängningen riskerar att skada förtroendet för rättsstaten och förvaltningen, säger Fredrik Bergman Evans, chef för Centrum för rättvisa. Läs mer om fallet på vår hemsida.

Post content