Post by Center for Sundt Liv og Trivsel
11,078 followers
Vi tager snakken om vand og søde drikke med til Sol over Gudhjem 💧 I denne uge tager vi til Bornholm for at deltage i madfestivalen Sol over Gudhjem. Her kommer vi med et ganske særligt budskab, nemlig: ”Gør vand til en vane”. Fredag og lørdag er vi med på festivalens sanseunivers ”Leg med Maden”, hvor de yngste på festivalen inviteres ind for at gå på opdagelse og lære om mad – og i vores tilfælde om de ting, de drikker. Hos os skal de fx gætte på, hvor meget sukker og hvor mange E-numre, der er i forskellige drikkevarer, som mange børn og unge ofte drikker. Her skal de ved hjælp af legoklodser vise, hvad de gætter på og de skal lære at sammenligne vand med fx danskvand, sodavand (både med sukker og uden), juice, kakao, energidrikke og vitaminvand. Øvelsen er tænkt som en dialog- og tankestarter, der får børnene til at tale om, hvad de egentlig drikker i hverdagen. Til sidst er tanken også, at de skal smage forskellige typer vand, blandt andet postevand og flaskevand, og tale om smag, vaner og præferencer. Vi glæder os meget til at deltage og se, hvilke snakke om drikkevaner, vi kan sætte i gang 👏