Post by Aarhus Kommune, Børn og Unge

13,783 followers

“Politik er ikke bare noget, de voksne bestemmer” 🗳️  Sådan sagde Mathias fra Radikal Ungdom efter at have deltaget i en debat på Højvangskolen i Aarhus. Her deltog skolens 8. og 9.-klasser nemlig i skolevalget sammen med omkring 70.000 af landets andre elever.  For Højvangskolens ældste elever betød det blandt andet at se en paneldebat, hvor syv ungdomspolitikere tog fat på store og komplekse spørgsmål som atomkraft, hårdere straffe og topskat – emner, eleverne havde fordybet sig i de tre uger forinden.  Efter debatten havde eleverne mulighed for at stille spørgsmål. Her kunne debattørerne mærke, at eleverne havde gjort sig store tanker, såsom: 💬 Hvordan kan man både finansiere atomkraft og afskaffe topskat?  💬 Hvordan ved man egentlig, hvordan man forebygger kriminalitet? For Emma fra SF Ungdom var det allerførste gang, hun deltog i en politisk debat, og netop elevernes spørgsmål er noget af det, hun tager med sig:  “Jeg synes, det var megafedt. Det var virkelig sjovt – især at høre, hvad eleverne tænker.” Det er netop derfor, hun meldte sig til debatten:  “Jeg har valgt at deltage i skolevalget, fordi jeg synes, at vi skal engagere de unge i politik, i deres omverden og opfordre dem til at deltage i demokratiet.” For Mathias (Radikal Ungdom), der har deltaget i omkring 200 debatter, er det hverken første eller sidste gang, han skal deltage i skolevalg:  “I en verden med sindssygt mange modstridende informationer er det virkelig fedt at komme ud med demokratiet i øjenhøjde.” Hans erfaring siger, at debatterne gør en forskel for elevernes oplevelse af demokrati:  “Det viser, at politik ikke bare er noget, de voksne bestemmer – eleverne bliver faktisk lyttet til.”

Post content