Post by Akaviaföreningen Göteborgs stad

84 followers

Nytt kommunombud på plats! Peter Kim påbörjade sitt uppdrag som kommunombud den 15 februari. Kommunombud innebär alltså att man är förtroendevald med facklig tid (i det här fallet 100%) för att stödja alla medlemmar i staden. Hur har den första tiden varit? -  Jag tycker att det blivit precis så som jag förväntat mig; en väldigt intressant blandning av alla de delar som ingår i uppdraget som kommunombud. Jag har hunnit vara med i en del samverkansgrupper i staden, deltagit på avtalsrådet som leds av SLK och har även fått bistå enskilda medlemmar med stöd och råd. Har det varit mycket nytt att sätta sig in i? -  Det är såklart väldigt många nya frågor att för min del, men jag har fått väldigt god hjälp av mina kommunombudskollegor, Eva, Katrin och Henrik och både Akavia centralt och Sacorådet har bra introduktionsutbildningar som jag har tagit del av. Nu senast har jag varit på Akaviadagen i Stockholm vilket var väldigt givande. Vad kan du bidra med från din tidigare yrkeserfarenhet till Akavias arbete? -  Jag har en bakgrund som jurist och varit avdelningschef i staden i tio år och har lång erfarenhet från samverkansarbetet från andra sidan, så att säga. Som chef måste man vara väl förtrogen med alla de frågor som exempelvis rör löneprocessen, partsgemensam samverkan och arbetsmiljöfrågor och den erfarenheten tror jag kan vara värdefull i det fackliga arbetet. Till sist, vad ser du fram emot mest under det här året? -  Att få fortsätta att lära mig mer och komma in i fler nya sammanhang i rollen som kommunombud. Sen tycker jag också att det ska bli väldigt spännande att få en ny kommunombudskollega. Det blir ju en del förändringar i gruppen när Gunnar Sasse gick i pension och nu rekryterar vi en ersättare till Eva Karlefjärd som går i pension till sommaren.

Post content