Post by Abdullah Alsaket
Human Capital Development Professional | Talent management & OD Professional | HR Business Partner
لو عايز تكون مُدرب 👌👌 لازم تكون متخصص فى مجال معين او موضوع معين وتكون شاطر فيه كمان. ولو مثلا اخدت كورس TOT عشان تكون Trainer من غير ما تكون اتخصصت او عندك خبرة فى مجال معين يبقى بعد ما تاخد الكورس تختار مجال وتبدا تدرسة بشكل مفصل ومتخصص وتبقى شاطر فيه على ايد متخصصين يوضحولك الصح والغلط والتفاصيل البسيطة اللى موجوده فى المجال اللى انت اختارته عشان تقدر تكون مرجع للناس اللى انت هتدربها فيما يخص المعلومات او الاسئلة المرتبطة فى مجالك كـ trainer . ومينفعش تعتمد بس على شوية معلومات او كتب تقراها فى المجال اللى هتختار تشتغل فيه كمدرب. وقبل ما تقرر تاخد TOT فلازم تعود نفسك على القراءة لازم تكون مثقف ومُطلع جيد لان دى هتبقى صنعتك وشغلتك شوف بقى هتبقى كده ازاى ( اتفرج على فيديوز – اتفرج على قنوات تعليمية – اقرى كتب – اسمع كتب – احضر ندوات وورش عمل .....) دى كانت شوية نصايح لاى حد ناوى يدخل مجال التدريب وان شاء الله هيكون فى سلسلة بوستات عن مجال التدريب بشكل كامل الايام الجايه لو شايف انك استفدت اعمل شير ومنشن لحد من صحابك يمكن هو كمان يستفاد ولو مهتم بمجال التدريب وعايز تعرف اكتر عنه اهلا بيك اى وقت 😊😊 #عافر_هتوصل #مفيش_وقت_نضيعه #training #abdullah_alsaket