Post by Παναγιώτης Χαλέμος

Διεύθυνση προγράμματος στην ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (ΠΑΝΕ.Ρ.Τ.)-Σκηνοθέτης-Δημοσιογράφος.

Μεγάλος Χάρβεϋ Καϊτέλ Από Xrysoula Papaioannou "Πέρασα έναν ωκεανό για να έρθω εδώ στην προβολή της ταινίας" είπε κατασυγκινημένος χθες το βράδυ ο θρύλος του αμερικάνικου σινεμά Χάρβεϊ Καϊτέλ, ο οποίος στα 87 (!) του χρόνια δεν έχει καμία διάθεση να συγκρατεί και να ελέγχει το συναίσθημα του-μέτρησα σίγουρα τρεις φορές που είπε "είμαι πολύ φορτισμένος" ενώ όταν έκανε υπόκλιση στην οθόνη σηκώνοντας λίγο τα χέρια ψηλά λέγοντας "Theo i am here again" όσοι είμαστε χθες στο Θέατρο του Κολωνού για την προβολή της ταινίας "Το βλέμμα του Οδυσσέα", νοιώσαμε τη δύναμη μιας στιγμής που κάνει επίκληση στο μεταφυσικό, κι αυτό ποτέ δεν μεταφράζεται σε λέξεις. Μετά από τόσο μεγάλη και σημαντική διαδρομή στην τέχνη και τη ζωή, ηθοποιοί τέτοιου μεγέθους έχουν κερδίσει και το προνόμιο της ειλικρίνειας, ενίοτε αφοπλιστικής. Μας διηγήθηκε λοιπόν την πρώτη συνάντηση με τον Αγγελόπουλο (στο δεύτερο λεπτό του video). "Κάποιος μου είπε ότι ο Theo ήθελε να κάνει ταινία μαζί μου. Ήρθε στο διαμέρισμα μου στη Νέα Υόρκη να μου δείξει ταινίες του γιατί δεν ήξερα ποιός είναι. Έβαλε μια κασέτα να παίζει και δεν ξέρω μετά από πόση ώρα ξύπνησα, γιατί είχα αποκοιμηθεί, και ο Theo , που καθόταν στον καναπέ, με κοίταζε και δεν μπορούσε να πιστέψει ότι με πήρε ο ύπνος, αλλά με το που ξύπνησα του είπα ότι θα το κάνω" . Και κάπως έτσι εγένετο το "Βλέμμα του Οδυσσέα" (1995) που έχει και μια από τις πιο αγαπημένες μου σκηνές στην ιστορία του κινηματογράφου, αυτή όπου στο ίδιο κάδρο βρίσκονται ο Καϊτέλ με τον δικό μας γίγαντα τον Θανάση Βέγγο σε ένα σπαρακτικό μονόλογο. "Ξέρεις κάτι; Η Ελλάδα πεθαίνει. Πεθαίνει σαν λαός. Κάναμε τον κύκλο μας. Ανάμεσα σε σπασμένες πέτρες και αγάλματα. Αλλά αν είναι να πεθάνει, να πεθάνει γρήγορα. Γιατί η αγωνία κρατάει πολύ και κάνει πολύ θόρυβο. Μωρή φύση μόνη σου είσαι, μόνος μου είμαι, πάρε ένα μπισκότο". Η χθεσινή βραδιά στο Θέατρο του Κολωνού, που την οφείλουμε στις Νύχτες Πρεμιέρας (16o Athens Open Air Film Festival), και την σύντροφο του Αγγελόπουλου, την Φοίβη, ήταν απίστευτα συγκινητική, απίστευτα σημαντική. Ναι, είμασταν σε απόσταση λίγων μέτρων με έναν από τους κορυφαίους ηθοποιούς της "σειράς" των 70s, που βρέθηκε χθες μέσα στην αγκαλιά του Γιώργου Αρβανίτη, της Ελένης Καραίνδρου, της Μάνιας Παπαδημητρίου, της Μαργαρίτας Μαντά-όλοι εκεί για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Είναι πάντα μια τρομερή εμπειρία να βλέπεις από κοντά τους καλλιτέχνες που νοιώθεις ότι κάπως σε οδήγησαν στη ζωή, κάπως σε πήραν απ' το χέρι και σ' έφεραν ως εδώ, κι όλα αυτά μέσα απ' τις ταινίες που θαυμάζεις-ο Καϊτέλ του Σκορσέζε θα έχει πάντα μια μεγάλη θέση στην καρδιά μου, δίπλα στον Καϊτέλ του δικού μας σπουδαίου, του Θόδωρου Αγγελόπουλου, που μπόρεσε με την διεθνή του φήμη και το σινεμά του που ήταν παγκόσμιο να έχει στις ταινίες του τέτοιους ηθοποιούς. Νύχτες Πρεμιέρας • Athens International Film Festival